Svenske piger blogger bedre

H&M kaster annoncekronerne efter teenageblogger

09.05.2008
Søren Storm Hansen

Svenske piger: Kenza ZouitenDen 17 årige svenske gymnasieelev og model Kenza Zouiten har omkring 28.000 læsere om dagen på sin blog kenzas.se, der henvender sig til andre unge piger og handler om mode, shopping og hendes dagligliv.

Det er lige noget for det svenske tøjfirma H&M, så de har via blognetværket Tailsweep foretaget en takeover. Det vil sige, at de har købt al annoncepladsen på bloggen: H&M köper bloggvärldens första takeover – hos Kenza. Prisen er ikke offentliggjort, men det er nok et betragteligt bidrag til lommepengene.

For øjeblikket er bloggen prydet af en meget stor bikiniannonce samt en række mindre annoncer. Og skal man dømme efter læsernes kommentarer – og der er altid mange – er det helt i orden med annoncer. Det er faktisk coolish.

kenzas.se

En anden svensk teenagepige, Isabella Löwengrip, har også temmelig godt gang i sin blog. Hun har ansat en webmaster og oprettet et aktieselskab. “Min blog er business” siger hun til glife.se.

De to bloggere har godt fat i en målgruppe, som de gamle medier har lidt svært ved at nå. De gamle medier opretter for tiden nichemedier for at få fat i de målgrupper, der er attraktive for annoncørerne, men det går ikke så godt, ihvertfald ikke herhjemme: Bladene skyder knopper.

I går kunne Politiken fortælle, at: Vi køber mest kluns på nettet, og at kvinderne står for 53 procent af køb over nettet. Det har H&M nok også fundet ud af, men annoncekronerne lander altså på teenagepigers blogs og ikke de medieproducerede kvinde-websteder, som der kommer stadig flere af, både herhjemme og i udlandet: The wow factor.

Foto: kenzas.se

Mere om: Blogs

9 kommentarer

Læs også Comons artikel fra marts: Svenske piger scorer kassen på at blogge.

Svenskerne undrer sig over, hvordan teenagepiger kan etablere de mest velbesøgte blogs – langt foran for eksempel Carl Bildt og adskillige medier med store, professionelle redaktioner: Tonårstjejer styr Sveriges bloggekonomi.

Den store succes og tilhørende millionindtægt for unge pigers modeblogs er tilsyneladende et svensk fænomen. I andre lande dominerer emner som politik, kultur og teknik.

Isabella Löwengrip fylder 18 og holder i den anledning en fest, som skal finansieres af nogle pakkeløsninger for sponsorer. Se her hvad det koster at sponsere en succesrig svensk modeblog: Så mycket kostar ett inlägg hos Blondinbella.

Der er lukket for kommentarer.

Nyeste indlæg

Filmbranchen skal dokumentere, at telebranchen skylder dem 63 millioner
Medierne kan udvikle en fælles nyheds-app med hele 4,5 forretningsmodeller
Genopfind RSS og drop jagten på klik fra Facebook og Twitter
Danske medier kaprer medarbejdere hos Facebook og Google
Ingen vil være mister Pink
Anmeldelse: The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz. Af Brian Knappenberger
Anmeldelse: Content Marketing Bogen. Af Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen
Endelig tager medierne kampen op mod Facebook
Journaliststuderende skal ikke have en praktikplads, de skal have et hovedfag
Anmeldelse: Velkommen til Computopia. Af Morten Bay

Emner

Bøger
Blogs
Boganmeldelser
Domænenavne
E-bøger
E-handel
Fildeling
Find vej på nettet
Historie
Job
Medier
Mobil
Politik
PR og reklame
RSS
Søgemaskiner
Sociale medier
Sprogteknologi
Tal og statistik
TV og video
Værktøj
Wiki