Så kom samtalen tilbage

De sociale netværk bragte samtalen tilbage til internet efter ti års envejskommunikation

15.12.2011
Søren Storm Hansen

Historien om internet, afsnit 15Historien om internet 15:24. Internet kom tilbage på sporet efter dot-com-boblen i 2000. Nu begyndte det igen at handle om at kommunikere med hinanden frem for at markedsføre, sælge og tale til et publikum.

Vi var ikke længere publikum, vi blev med Jay Rosens ord The people formerly known as the audience. Først hjemmesider på GeoCities, så blogs og nu tilbage til ånden fra de oprindelige BBSer, som i den nye inkarnation fik fællesbetegnelsen sociale medier eller, måske mere korrekt, sociale netværk.

Den første store succes var Friendster fra 2002, som på få måneder fik flere millioner brugere. Der kom hurtigt andre netværk, og de fleste forsvandt ligeså hurtigt, men MySpace, som blev grundlagt året efter, fik fat, overtog førerrollen og havde i 2006 100 mio. brugere. Placeringen som nummer et holdt til 2008, hvor den blev overtaget af Facebook, grundlagt i 2004, som i dag har over 800 mio. brugere og er det førende sociale netværk.

Person Of The Year 2006De sociale netværks store popularitet blev af mange afskrevet som en dille, der hurtigt ville gå over, men sådan gik det ikke, og i 2006 kårede Time Magazine med en typisk medietilgang dig til “Person of The Year”. Det vidste du godt, for du er “person of every year” i dit liv.

Det blev klart, at der er mennesker bag betegnelser som kunder, forbrugere, læsere, vælgere og borgere. Det kom næppe bag på menneskene, men det kom bag på virksomheder, organisationer, myndigheder og medier, som var vant til at operere med segmenter, målgrupper og andre abstrakte størrelser. Mennesker havde de meget svært ved at forholde sig til – og har stadig.

I 2011 kårede Time Magazine “The protester” til person of the year. Året bød på folkelige opstande i Tunesien, Egypten, Libyen, Syrien, Yemen og Bahrain. Protester i Spanien og Grækenland, Rusland og Congo. Og i USA bevægelsen Occupy Wall Street.

Der var protester, opstande og revolutioner længe før internets sociale netværk, så de skal ikke have æren. Det arabiske forår er snarere inspireret af tv-stationen Al Jazeera, som stort set alle arabere ser, også i lande hvor det er forbudt. Men, som en egypter sagde i kampens hede: Vi organiserer med Facebook, rapporterer med Twitter og dokumenterer med YouTube.

Samtalen på internet gik i stå, da web kom i 1992. Den blev genoptaget i 2002 med de sociale netværk og er nu ved at finde sin plads. 2012 indleder en ny epoke.

Dette er et afsnit i føljetonen Historien om internet. Gå til:

Mere om: Historie

Der er lukket for kommentarer.

Der er lukket for kommentarer.

Nyeste indlæg

Ingen vil være mister Pink
Anmeldelse: The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz. Af Brian Knappenberger
Anmeldelse: Content Marketing Bogen. Af Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen
Endelig tager medierne kampen op mod Facebook
Journaliststuderende skal ikke have en praktikplads, de skal have et hovedfag
Anmeldelse: Velkommen til Computopia. Af Morten Bay
Mediebranchen forstår omsider internet
Jeg stemmer for et åbent og frit internet på søndag
Mediernes betalingsmure har nået loftet
Anmeldelse: Udefra. Af Jacob Bøtter

Emner

Bøger
Blogs
Boganmeldelser
Domænenavne
E-bøger
E-handel
Fildeling
Find vej på nettet
Historie
Job
Medier
Mobil
Politik
PR og reklame
RSS
Søgemaskiner
Sociale medier
Sprogteknologi
Tal og statistik
TV og video
Værktøj
Wiki