Google giver mig 68 procent af omsætningen

Det er ikke hele Googles omsætning i Danmark, der forsvinder ud af landet

24.05.2010
Søren Storm Hansen

PengesedlerGoogles annoncer optræder både på Googles egne tjenester og på andre, fx. her på dSeneste. Google har ikke hidtil afsløret, hvor stor en del af kagen, de giver videre blogs og andre, som benytter Google AdSense.

I dag har de så afsløret tallene, og de er 51 procent for søgeannoncer og 68 procent for andre: The AdSense revenue share.

Det anslås, at Google vil omsætte 2 mia. kroner i Danmark i 2010: Google presser tv og dagblade, men ikke alle pengene går til Google. En lille del af dem ender i min lomme – omkring 2.000 kroner om måneden – og det vil sige, at Google fakturerer små 3.000 kroner til annoncørerne for at give de 2.000 videre til mig.

Jeg har ingen anelse om, hvor stor en del af Googles omsætning i Danmark, der ligger på Googles egne tjenester – hvor de ikke giver en del af omsætningen videre – og hvor meget de omsætter på tredjeparts websteder som denne blog. Men når vi diskuterer Googles omsætning og – og som nogle gør – mener at alle disse penge forsvinder ud af landet, så er det altså ikke helt rigtigt.

Via BuzzMachine: Google’s AdSense cut.

Foto: AMagill.

Mere om: Medier, Søgemaskiner

En kommentar

Og dog, måske ikke 68 procent:

Also, what many don’t realize is that Google takes a 15% “serving” fee off the top, before splitting revenues with publishers. So if you do the math, 68% of 85% is really 57.8% – not nearly as generous as first it seemed.

Google Gets More Transparent with Splits – But Watch Those Fees Off the Top!

Der er lukket for kommentarer.

Nyeste indlæg

Anmeldelse: Etik for journalister på nettet. Af Jakob Albrecht og Andreas Marckmann Andreassen
Historietimen: Skat på internet er forsøgt af musik, medier, Martin Thorborg, FN og nu film
Anmeldelse: Sig du kan li’ mig – indholdsstrategi for sociale medier. Af Astrid Haug
Politiko – det blev endnu en avis
Politiken kan få 100.000 digitale abonnenter, hvis de holder op med at sælge journalistik
Anmeldelse: How Google Works. Af Eric Schmidt og Jonathan Rosenberg
Facebook har vundet: Medier er nu underleverandører af gratis nyheder. Slå igen med faglig dating
Forsigtig optimisme: Denne gang har medierne måske forstået, at internet ikke er en distributionsform
Stakkels Jakob Willer
Filmbranchen skal dokumentere, at telebranchen skylder dem 63 millioner

Emner

Bøger
Blogs
Boganmeldelser
Domænenavne
E-bøger
E-handel
Fildeling
Find vej på nettet
Historie
Job
Medier
Mobil
Politik
PR og reklame
RSS
Søgemaskiner
Sociale medier
Sprogteknologi
Tal og statistik
TV og video
Værktøj
Wiki