Journalisternes valg: deltag eller forsvind

Er det arrogance, ligegyldighed eller uvidenhed?

16.06.2009
Søren Storm Hansen

Trist avatarDet har været en trist dag her på dSeneste, for den har givet endnu et eksempel på journalisters manglende forståelse af den verden, der omgiver dem. Og jeg mener “omgiver dem”, for de har tilsyneladende ikke i sinde at være en del af den.

Sagen er i sin korthed følgende:

  • Jeg skriver indlægget Ekstra Bladet er bange for Island, som er en kritik af en artikel på ekstrabladet.dk;
  • Jeg sender samtidig journalisten en e-mail, hvor jeg gør opmærksom på mit indlæg;
  • Journalisten besvarer min e-mail og forklarer sig. Hun skriver ikke en kommentar her på dSeneste men overlader det til mig at videreformidle hendes version;
  • Hun mener også, at jeg burde have talt med hende, inden jeg offentliggjorde indlægget, så hendes version kunne skrives ind i teksten. Hvortil jeg svarer: Product v. process journalism: The myth of perfection v. beta culture;
  • I løbet af dagen breder debatten sig til ekstrabladet.dk og Facebook. Journalisten er fraværende – selv i sit eget medie.

Det er et problem. Et alvorligt problem.

I dag skrev Anders Lassen, adm. direktør i Infomedia, en kronik i Berlingske: Så er der Breaking News!, hvor han spår nyhedsjournalistikkens død. Jeg hæftede mig ved følgende sætning:

En del af grunden til de sociale mediers succes er, at de har forstået, at behovet for at fortælle noget videre er næsten større end behovet for at få det at vide.

Artiklen på ekstrabladet.dk har skabt debat i kraft af mit indlæg – som i øvrigt blev til efter et tip i en kommentar. Vi har noget at tale om, og det gør vi her, på ekstrabladet.dk og på Facebook. Journalisten – som er debattens omdrejningspunkt – er ikke at finde. Hun har sikkert travlt med at skrive en ny artikel og ser sig ikke tilbage.

Der ligger en meget stor opgave for mediernes ledelser, for journalistuddannelserne og for den journalistiske efteruddannelse. Reaktionen fra den aktuelle journalist på Ekstra Bladet er ikke undtagelsen – det er reglen.

Se også:

Illustration: Torley.

Mere om: Medier

5 kommentarer

Nu er tyveri jo ikke noget nyt i journalistikken. Men det er for ringe, at journalisterne (eller i det mindste medierne) ikke deltager i diskussionerne. Især når de faktisk selv åbner for det.

Men man kan diskutere, om det overhovedet er relevant for medierne at stjæle. EB kunne jo bare linke, hvis de synes, nogen andre har skabt noget godt indhold – og så fokusere lidt mere på at skabe noget unikt.

Fedt, at du sætter det på dagsordenen.

Teori: Mange journalister føler at de befinder sig på et højere niveau end bloggere.

Hvis teorien holder, så er dette en af konsekvenserne: Derfor vil de ikke nedværdige sig til at debattere med en blogger. Hvis du googler journalisten “Andreas Norrie” (husk klammerne) på google.dk, så er de to første hits min blogs kritik af ham. Alligevel undviger han dialogen på trods af at han er så eftertrykkeligt udstillet.

Der er lukket for kommentarer.

Nyeste indlæg

Medieevolution: Fra det ejbølske stadie til det dyrbyske
Der er 11.335 verdenskendte mennesker. De 102 + 1 er danske
Anmeldelse: Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World. af Gary Vaynerchuk
Chefredaktør på Berlingske myrder ikke praktikant
Nej, du er ikke produktet, fordi det er gratis
For en snemand, siger filosofferne, dufter alt af gulerod
Derfor taber medierne: Det er ikke fint at være netjournalist
Vejen til berømmelse: De 10 mest googlede svenskere er bloggere. 3 af de mest googlede danskere er
Anmeldelse: Writing on the Wall. Social Media – The first 2000 Years. Af Tom Standage
Anmeldelse: Dogfight: How Apple and Google Went to War and Started a Revolution. Af Fred Vogelstein

Emner

Bøger
Blogs
Boganmeldelser
Domænenavne
E-bøger
E-handel
Fildeling
Find vej på nettet
Historie
Job
Medier
Mobil
Politik
PR og reklame
RSS
Søgemaskiner
Sociale medier
Sprogteknologi
Tal og statistik
TV og video
Værktøj
Wiki