Medier har en fremtid: WaPo solgt til Bezos

Stifteren af Amazon har købt Washington Post. Lad os så få gang i den hensygnende mediebranche

06.08.2013
Søren Storm Hansen

wapoWaPo blev mandag solgt til stifteren af Amazon: Washington Post to be sold to Jeff Bezos. Det er det første store eksempel på en tendens, der har været undervejs længe – internetvirksomheder overtager medievirksomheder. Nu får vi snart svaret på, om nørderne kan gøre det bedre end journalisterne: Ingeniører overtager nyhederne: hvad nu, journalister?

Medievirksomheder har aldrig rigtig fundet sig tilpas på nettet. De har medbragt traditioner og arbejdsformer fra papiraviserne, som passer dårligt til nettet, og her, små 20 år efter deres entré på nettet, har de det stadig svært med en simpel ting som links.

Det er meget muligt, at mange medievirksomheder – måske de fleste – om få år bliver ejet eller ledet af folk med samme baggrund som Bezos – internet. Det vil ske på tre måder:

  1. Medievirksomheder ansætter folk med internetbaggrund som direktører og chefredaktører. Det har vi ikke set meget af og kommer næppe til. De nuværende ledelser med journalistisk baggrund træder ikke frivilligt tilbage, og de menige journalister vil ikke bryde sig om det. Det kræver temmelig stærke og fremsynede bestyrelser. Et eksempel på denne tendens er Marissa Mayer, som blev adm. direktør for Yahoo! for et års tid siden. Hun er ingeniør med speciale i kunstig intelligens og kommer fra Google. Yahoo! er ikke en traditionel medievirksomhed men har i nogle år med begrænset succes arbejdet i den retning, og nogle af virksomhedens stærkeste produkter er Yahoo! Finance og Yahoo! News.
  2. Internetvirksomheder overtager medievirksomheder. Washington Post er dagens eksempel, og herhjemme er det ikke mere end et par måneder siden, internetvirksomheden Jobindex.dk købte IDG Danmark. Det vil vi nok se meget mere af. Her i landet holder alle vejret og venter på en melding om, hvem der køber Berlingske. Tænk hvis Google køber Berlingske. Det lyder langt ude, men nu hvor Jeff Bezos har købt Washington Post, er tanken ikke længere så fjern.
  3. Medievirksomheder dør og internetvirksomheder overtager rollen. Dette er en tendens, vi har set i nogen tid. Facebook vil være verdens bedste personlige avis og LinkedIn continues to act like a media business. De traditionelle medier har efterladt et stort hul i markedet, som internetvirksomhederne støt og roligt udfylder.

En baggrund i internet er ikke en opskrift på succes i sig selv, men der er især to ting, som ligger dybt i internetfolket og slet ikke i mediefolket, og som er væsentlige:

  • Individualisering;
  • Relationer.

Individualisering

Vi vil ikke have det samme. Vi har forskellige interesser og skal derfor have forskellige tilbud. Det ved Jeff Bezos – og alle i internetbranchen. Facebook er forskellig for alle, og vi elsker det. En ny undersøgelse fra RUC siger, at 22 procent af danskerne benytter tjenester som Facebook som deres primære kilde til nyheder, og 30 procent siger, at Google er: Danskernes brug af nyhedsmedier 2013 (pdf). Undersøgelsen får chefredaktør på Politiken, Anne Mette Svane, til at juble; Danskerne er verdens nyhedsnarkomaner, fordi hun læser dette:

22 procent har avishjemmesider som vigtigste nyhedskilde på nettet, mens kun tre procent betragter sociale medier som Facebook som den vigtigste nyhedskilde.

Ja, avisernes websteder er vigtigere nyhedskilder end Facebook, men det er gennem Facebook og lignende vi opdager nyhederne, og det burde bekymre. Anne Mette Svane konkluderer: “Det er en styrkeposition, som vi skal bruge til at udvikle digital kvalitetsjournalistik, brugerne efterlyser og vil betale for”.

Nej, det er ikke en styrkeposition, at halvdelen af befolkningen opdager nyheder andre steder og så kommer til medierne. De andre har en god forretning, medierne har ikke. De andre tilbyder individuelle produkter, medierne taler om “brugere”. Der er hverken brugere, segmenter eller målgrupper; der er kun individer, og dem servicerer medierne ikke.

Berlingskes chefredaktør sagde for et halvt års tid siden, at omkring 25 procent af trafikken til Berlinskes websted kommer fra Facebook – det var ved en paneldebat, så jeg har ikke et link. Det er ikke godt. Samme chefredaktør har påberåbt sig “oplysningsansvar” som argument for ikke at individualisere: Chefredaktør: Nej, du kan ikke fravælge denne nyhed, for jeg har oplysningsansvar. Desværre er et selvpålagt oplysningsansvar ikke en forretningsmodel.

I sidste uge sagde Christian Lindhardt, redaktionschef på dr.dk, at det er for kompliceret at individualisere: Hvis det er kompliceret, er det ikke noget for os, siger medieboss og overlader markedet til Facebook og Google.

I mediebranchen er den redaktionelt prioriterede avis, hvor alle får det samme, den eneste vej, selvom alle søger mod mere individualiserede tjenester. Og mon ikke vi vil betale mere for en personlig tjeneste, der opfylder vores individuelle behov, end et industriprodukt, hvor alle får det samme?

Relationer

Jeg har besøgt mediernes websteder stort set dagligt i de knap 20 år, de har eksisteret. Ikke en eneste gang har et medie forsøgt at skabe en relation til mig. Jeg har ikke den mindste følelse investeret i et netmedie, og hvis et af dem forsvinder, er jeg temmelig ligeglad, jeg benytter bare et andet.

Henne i gamle dage betød det meget, om man abonnerede på Berlingske, Politiken eller Jyllands-Posten; den daglige avis var en del af ens identitet. På nettet er de stort set ens, og vi relaterer ikke til medier men til individer. For et par uger siden var det en stor historie, at Nate Silver flyttede sin blog fra New York Times til ESPN. Det var stort, fordi: Nate Silver Blog Now Seen by 20% of ‘New York Times’ Visitors. En enkelt blogger var et stort aktiv for The New York Times. Han blev en stjerne, da han forudsagde det amerikanske præsidentvalg med hidtil uset præcision, og hans bog blev en bestseller; Anmeldelse: The Signal and the Noise: Why So Many Predictions Fail – but Some Don’t. Så fik The New York Times hans blog på deres websted, og nu har de mistet den til ESPN. Hvis man synes, Nate Silver er interessant, er man temmelig ligeglad med, om han holder til på The New York Times eller ESPN eller Svendborg netavis.

Medierne har ikke forstået betydningen af relationer. Det har Jeff Bezos, og jeg kan næppe sige det bedre end Jeff Jarvis (i min oversættelse):

Bezos kernekompetance er at skabe relationer [...] vi journalister må holde op med at se os selv som fremstillere af en råvare kaldet indhold og begynde at forstå at vi er i en servicebranche, hvis virkelige udkomme er informerede individer og samfund. Derfor må vores forretning være at skabe relationer.

Some quick thoughts on Jeff Bezos’ purchase of the Washington Post.

Hvad med Berlingske

I USA har der i den senere tid være en del medieopkøb af enkeltpersoner – medier er billige for tiden – og Mathew Ingram mener, at mediemogulen er tilbage: Jeff Bezos buys the Washington Post and the media industry goes back to the future.

Her i landet er IDG Danmark, som blandt andet omfatter Computerworld og ComOn som sagt købt af jobindex.dk, og det vil sige Kaare Danielsen. Er han ved at blive Danmarks nye mediemogul?

Det er udsalgssæson i mediebranchen, og her i landet står Berlingske Media forrest på hylden. Det har den gjort et halvt år, men der er ingen købere, og det kniber det med at holde modet oppe: Berlingske Media vil ikke fortabe sig i usikkerheden:

Vi har et meget udbygget intranet, hvor vi prøver at motivere og skrive positive historier, ligesom vi formidler de negative historier på en fair måde. Vi gør vores bedste for, at folk er velorienterede. Vi er præget af usikkerhed, men vi prøver at have en god dagligdag kørende og yde vores bedste.

Av, der er virkelig behov for ny ledelse med nye ideer, der kan skabe begejstring – som Marissa Mayer har gjort hos Yahoo!

Og a propos Marissa Mayer; det er meget svært for en virksomhed at gøre andet end det, medarbejderne er kvalificerede til. Avishusenes medarbejdere er kvalificerede til aviser – tydeligvis ikke at skabe nye produkter til internet. Yahoo! har samme problem, og Mayers løsning er at opkøbe virksomheder – ikke for at få deres produkter men for at få deres medarbejdere: The 20 Startups Marissa Mayer Has Acquired at Yahoo.

Mon ikke Jeff Bezos vil gøre det samme med Washington Post – få fat i de rigtige medarbejdere. Med mindre – som en journalist spurgte Jeff Jarvis – Bezos har købt avisen som “an act of philanthropy”. Forhåbentlig ikke, og jeg vil med Jarvis håbe, at det er “much more than that”.

Se også: Ingeniører overtager nyhederne: hvad nu, journalister?

Mere om: Medier

2 kommentarer

Første interview med Jeff Bezos siden overtagelsen af The Washington Post:

“We’ve had three big ideas at Amazon that we’ve stuck with for 18 years, and they’re the reason we’re successful: Put the customer first. Invent. And be patient,” he said. “If you replace ‘customer’ with ‘reader’, that approach, that point of view, can be successful at The Post, too.

Jeffrey Bezos, Washington Post’s next owner, aims for a new ‘golden era’ at the newspaper.

Der er lukket for kommentarer.

Nyeste indlæg

Danske medier kaprer medarbejdere hos Facebook og Google
Ingen vil være mister Pink
Anmeldelse: The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz. Af Brian Knappenberger
Anmeldelse: Content Marketing Bogen. Af Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen
Endelig tager medierne kampen op mod Facebook
Journaliststuderende skal ikke have en praktikplads, de skal have et hovedfag
Anmeldelse: Velkommen til Computopia. Af Morten Bay
Mediebranchen forstår omsider internet
Jeg stemmer for et åbent og frit internet på søndag
Mediernes betalingsmure har nået loftet

Emner

Bøger
Blogs
Boganmeldelser
Domænenavne
E-bøger
E-handel
Fildeling
Find vej på nettet
Historie
Job
Medier
Mobil
Politik
PR og reklame
RSS
Søgemaskiner
Sociale medier
Sprogteknologi
Tal og statistik
TV og video
Værktøj
Wiki