Næste skridt for videnskab.dk: Bring viden ud til dem, der ikke opsøger den

Videnskaben har ansvaret for, at Google kan give videnskabelige svar på de store spørgsmål

21.04.2012
Søren Storm Hansen

Tillykke med de 4 år, videnskab.dkDet fortrinlige websted Videnskab.dk fejrer fire år med fremgang. Tillykke med fødselsdagen. Tjenesten havde ifølge FDIM 509.631 unikke besøgende i februar 2012, og videnskab.dk rammer målgruppen – de unge – siger de.

Der er fint, og efter fire år er det på tide at tage næste skridt: at imødegå noget af det sludder, der florerer på internet, hvor vrøvlehoveder har meget let spil – man kommer meget nemt på vildspor, når man søger information om astrologi, alternativ medicin, healing, evolutionen og meget andet.

Redaktionen på videnskab.dk bør ikke stille sig tilfreds med voksende besøgstal men bestræbe sig på at nå de mange, der ikke søger videnskabelige svar – bare svar. Religiøse og pseudovidenskabelige tågehorn udbreder misinformation og får sjældent kvalificeret modspil. Nogen skal tage kampen op.

Et eksempel: Hvis man googler homøopati – en behandlingsform uden videnskabeligt belæg for effekt – får man en blanding af saglig information og sludder. Googler man så homøopatisk behandling eller homøopatisk medicin er søgeresultaterne blottet for videnskabelig skepsis og saglig information. Der er meget flotte sider med fine tilbud, og det ser absolut troværdigt ud. Man forledes til at tro, at homøopati er en anderkendt behandlingsform, der faktisk virker.

Der er andre eksempler – rigtig mange – og misinformationen får lov at stå uimodsagt.

Når man fylder fire, bør man opdage, at man ikke er verdens centrum. Videnskab.dk skal ikke bare betjene dem, der opsøger tjenesten, men begynde at erobre verden.

Det bør være en opgave for videnskab.dk at fortælle, hvad videnskaben mener om homøopati og meget andet vås, og det bør være et mål at toppe Googles søgeresultater.

Videnskabsfolk må påtage sig ansvaret for at få deres version af virkeligheden ud. Det er de desværre ikke meget for, og det er meget almindeligt, at de vil have andre til det. Evgeny Morozov, som forsker i nye teknologiers sociale implikationer ved Stanford University, mener, at Google skal påtage sig ansvaret:

At censurere søgemaskiner er ikke en attraktiv løsningsmodel, men hvad kan vi så gøre for at sikre, at brugerne bliver opmærksomme på, at de bliver fyldt med pseudovidenskab, løgn og bedrag på disse sites?

En oplagt mulighed er at konfigurere vores browsersoftware til på en eller anden måde at markere alle informationer, der lyder suspekte eller er omstridte.

Når eksempelvis en påstand såsom “vaccination fører til autisme”, dukker op i søgefeltet, kan sætningen skifte farve til rød, samtidig med et pop-up-vindue anbefaler at tjekke hos en mere autoritativ kilde.

Søgetjenesterne må presses til at tage mere ansvar for deres indekseringer. De må udøve en mere håndfast “kuratorisk kontrol”, når de præsenterer deres søgeresultater.

Konspirationsteorier undergraver internettet

Den løsning er lidt for nem – og komplet umulig for søgetjenesterne. Det er videnskabens ansvar at bringe videnskaben ud til dem, der ikke opsøger den.

Videnskab.dk er en rigtig god tjeneste og vandt da også den eneste pris, der hidtil er uddelt her på dSeneste: RSS-prisen 2010 går til Videnskab.dk. Nu er tjenesten blevet voksen og må påtage sig et ansvar.

Se også:

Foto: chatirygirl.

Mere om: Søgemaskiner

En kommentar

A propos homøopati, så er der gang i den i England for øjeblikket: Homeopathic association misrepresented evidence to MPs.

Det når dog næppe Google, når man søger info om homøopatisk behandling.

Der er lukket for kommentarer.

Nyeste indlæg

Redaktionel iværksætterkultur
Anmeldelse: Etik for journalister på nettet. Af Jakob Albrecht og Andreas Marckmann Andreassen
Historietimen: Skat på internet er forsøgt af musik, medier, Martin Thorborg, FN og nu film
Anmeldelse: Sig du kan li’ mig – indholdsstrategi for sociale medier. Af Astrid Haug
Politiko – det blev endnu en avis
Politiken kan få 100.000 digitale abonnenter, hvis de holder op med at sælge journalistik
Anmeldelse: How Google Works. Af Eric Schmidt og Jonathan Rosenberg
Facebook har vundet: Medier er nu underleverandører af gratis nyheder. Slå igen med faglig dating
Forsigtig optimisme: Denne gang har medierne måske forstået, at internet ikke er en distributionsform
Stakkels Jakob Willer

Emner

Bøger
Blogs
Boganmeldelser
Domænenavne
E-bøger
E-handel
Fildeling
Find vej på nettet
Historie
Job
Medier
Mobil
Politik
PR og reklame
RSS
Søgemaskiner
Sociale medier
Sprogteknologi
Tal og statistik
TV og video
Værktøj
Wiki